Handreikingen
VTOI-NVTK publiceert met regelmaat zogeheten handreikingen om onze leden praktische informatie te geven over actuele thema’s en die toepasbaar zijn in het dagelijks werk van de toezichthouders. Dat kunnen nieuwe onderwerpen zijn, maar soms zijn het ook aangepaste en verbeterde versies van eerder gepubliceerde handreikingen. Vanwege de vindbaarheid van onze handreikingen is er een begrippenlijst toegevoegd. Gebruik van de begrippen leidt tot sneller zoekresultaat. Via de drie hoofdrubrieken vind je een eerste snelle scheiding van de belangrijkste onderwerpen.
Begrippenlijst Goed Toezicht |
Begrippenlijst CAO Funderend Onderwijs |
CAO Funderend Onderwijs |
Belangenbehartiging
Volgens de VTOI-NVTK is belangbehartiging primair het bundelen van kennis en ervaring vanuit het intern toezicht en dat delen met beleidsmakers binnen de overheid en sectororganisaties. Het doel hiervan is om daar input van te maken voor verbetering van beleid en uitvoering van onze stakeholders.
Bestuur
Veel organisaties in de publieke sector (kinderopvang en onderwijs) hebben de juridische vorm van een stichting of een vereniging. Een stichting/vereniging moet een bestuur hebben (op basis van burgerlijk wetboek); omdat er vaak sprake is van een meerhoofdig bestuur wordt hiervoor vaak de term 'Raad van Bestuur’ en/of College van Bestuur gebruikt.
Bestuursmodel
Een bestuursmodel typeert de wijze waarop het bestuur van een organisatie/instelling is ingericht. De besturing van publieke organisaties is bij wet geregeld door middel van een scheiding in functie tussen bestuur en intern toezicht.
Er zijn meerdere varianten in bestuursmodellen waarin deze scheiding vorm wordt gegeven:
- Two-tier model: een raad van toezicht/RvC met een raad van bestuur/college van bestuur
- One- tier: een dagelijks en algemeen bestuur (ook wel raad van beheer of toezichthoudend deel van het bestuur).
- Bestuur met directie: in de vorm van het traditionele delegatie- of instructie-bestuursmodel.
Diversiteit
Diversiteit is ruimte geven aan ‘afwijkende’ opvattingen, overtuigingen, identificaties en levensvormen en via dialoog verschillende, mogelijk tegenstrijdige perspectieven, bespreken, respecteren en in de praktijk tot uiting laten komen.
(deze definitie geldt binnen de context van een onderwijs en/of kinderopvang organisatie)
Doelmatigheid (doelmatige besteding van middelen)
De Raden van Toezicht (RvT) houden toezicht op de financiën van een onderwijsinstelling. Zij moeten erop toezien dat hun besturen het geld voor de goede doelen (bijv. basisvaardigheden) inzetten en de gewenste resultaten behalen: de doelmatige besteding van middelen. In het jaarverslag leggen de RvT's hierover verantwoording af. Doelmatigheid is een onderdeel van het externe financiële toezicht.
Gesprekscyclus
De gesprekcyclus RvT-bestuurder zijn de gesprekken die RvT en bestuurder met elkaar voeren op vastgelegde momenten in de agenda gedurende het jaar. Dit omvat tenminste het evaluatie- en ontwikkelgesprek in het begin van het jaar gevolgd door het beoordelings- en salarisgesprek voor de zomer en in de tweede helft van het jaar tenminste een voortgangsgesprek.
Goed werkgeverschap
Goed werkgeverschap betekent het bieden van een positieve en respectvolle werkomgeving voor werknemers. Dit omvat onder meer het bieden van een eerlijk salaris, goede werkomstandigheden, duidelijke verantwoordelijkheden en doorgroeimogelijkheden, en het ondersteunen van het fysieke en emotionele welzijn van de werknemers. Het betekent ook het naleven van arbeidsrecht en wettelijke verplichtingen, zoals het naleven van gelijke kansen en het voorkomen van discriminatie en intimidatie op het werk.
HRM cyclus
De HR-cyclus of HRM-cyclus is een zichzelf herhalend operationeel proces op het gebied van HR-management. Simpeler gezegd bevat een HR-cyclus alle vaste momenten waarop je als RvT in gesprek gaat met je bestuurder. Deze gesprekken gaan voornamelijk over doelen, prestaties, ontwikkeling en ambities.
Intern toezicht
Het begrip 'intern' verwijst naar toezicht 'binnen' een organisatie/instelling. Deze taak komt meestal toe aan een Raad van Toezicht of Raad van Commissarissen. Intern Toezicht wordt gepositioneerd ten opzichte van extern toezicht, dat doorgaans wordt uitgevoerd door overheidsorganisaties, zoals de Inspectie voor de Gezondheidszorg of de Onderwijsinspectie.
Jaaragenda RvT
Op basis van het jaarplan van het bestuur en het toetsingskader kan een jaaragenda worden vastgesteld, waarin de belangrijkste thema’s een plaats krijgen.
In de agenda van het reguliere overleg is steeds duidelijk wat de aard van de bespreking is, zodat de verschillende rollen helder zijn.
De meeste raden van toezicht werken met commissies: auditcommissie, remuneratie of werkgever-commissie, cie. onderwijs en kwaliteit. Het is van belang die werkwijze helder te regelen.
Maatschappelijke verantwoording
De raad legt jaarlijks verantwoording af in haar bijdrage aan het jaarverslag van de organisatie. Daarin verantwoordt zij haar functioneren en acteren in relatie tot de toezichtvisie en het toezichtkader. Dat doet zijn met het oog op het publieke belang en de stakeholders.
Onboarding
Onboarding is het proces waarbij een nieuwe bestuurder en/of lid van de RvT kennismaakt met de organisatie/instelling en d.m.v. een programma zich onderdeel gaat voelen van de organisatie/instelling.
Lees hier meer over de Toolkit Onboarding voor nieuwe leden van de RvT.
Toezichtskader & toetsingkader
De RvT formuleert op basis van de toezichtvisie, de strategische agenda van de organisatie en de belangrijkste interne en externe uitdagingen de thema’s, vraagstukken, onderwerpen waarop het toezicht met name gericht zal zijn: het toezichtkader.
De RvT formuleert daarbij criteria, ijkpunten, doelstellingen die gebruikt zullen worden bij het beoordelen van de resultaten: het toetsingskader.
Voorbeeld reglementen en statuten
Dit is een voorbeeld dat je kunt gebruiken om eigen statuten en reglementen op te stellen.
De voorbeeld statuten en reglementen worden niet in een Wordversie geleverd. Dit heeft te maken met het feit dat deze voorbeelden opgesteld zijn door een notaris en juridisch correct zijn. Wij kunnen niet verantwoordelijk zijn voor wijzigingen die door u doorgevoerd worden maar waar wel het stempel van het notariskantoor op staat.
Gebruikte afkortingen in de titels
- abo = Algemeen Bijzonder Onderwijs
- oo = Openbaar Onderwijs
- po = Primair Onderwijs
- vo = Voortgezet Onderwijs
- vb = Voorbeeld
Wettelijk kader
Alle wetten waarin bepalingen zijn opgenomen die formele taken bevoegdheden en verantwoordelijk van intern toezicht regelen. Naast het wettelijk kader functioneert het toezicht binnen het kader van sectorale governance codes. Dit zijn eigen afspraken binnen de sector om de kwaliteit van bestuur en toezicht te verbeteren.