neonbrand-zfso6bnzjtw-unsplash

Politiek: meer werk maken van burgerschapslessen

Publicatie:
12 november 2020

De democratische rechtsstaat, homoseksualiteit, gelijkheid: het zijn onderwerpen die aan bod komen in de lessen burgerschap op scholen. Maar de lessen verschillen nogal per school en de inhoud moet dus beter worden vastgelegd in de wet, vinden minister Slob van onderwijs en partijen in de Tweede Kamer.

Burgerschap is de laatste jaren een steeds belangrijkere kwestie geworden voor de Kamer. Sinds 2006 moeten scholen aandacht besteden aan burgerschapsonderwijs, maar hoe dat gebeurt wordt niet gecontroleerd. De discussie heeft in de afgelopen weken een nieuwe impuls gekregen door de moord op de Franse leraar Samuel Paty. Hij werd door een moslimextremist onthoofd na het tonen van spotprenten in de klas.

Ook in Nederland zijn er spanningen op scholen na de moord op Paty. Een leraar uit Rotterdam is ondergedoken, omdat hij bedreigd wordt vanwege een spotprent in zijn klaslokaal over een jihadist. En een leraar maatschappijleer uit Den Bosch is bedreigd nadat hij een spotprent liet zien. Onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob hebben over de spanningen een brief gestuurd aan de vertegenwoordigers van scholen en leraren (PO-Raad, VO-raad, Verus, MBO-Raad, VH, VSNU, het Lerarencollectief, AOb, CNV, AVS en Fvov).

Premier Rutte reageert in zijn wekelijkse persconferentie ook op de ondergedoken leraren van scholen in Rotterdam en Den Bosch. ‘Ik wil op deze plek benadrukken hoe wezenlijk het voor ons allemaal is om de vrijheid van meningsuiting te kunnen bespreken in onze klaslokalen’, zegt Rutte. ‘We kunnen niet zonder die vrijheid. Dan stokt onze creativiteit en vooruitgang. Niemand heeft het recht om niet beledigd te worden.’

Terug naar de lijst

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding