scott-graham-oqmzwnd3thu-unsplash

Toepassing functiewaardering in primair onderwijs klopt vaak niet

Publicatie:
24 november 2022

Het systeem voor functiewaardering voor ondersteuners en directieleden in het primair onderwijs is op zich in orde. Echter, de toepassing laat zeker te wensen over. Voorbeeldfuncties worden vaak te klakkeloos overgenomen, meldt adviesbureau Leeuwendaal in het rapport ‘Onderzoek functies en beloning sector primair onderwijs’.

Leeuwendaal constateert dat het momenteel goed mogelijk is om functies in het primair onderwijs te beschrijven en te waarderen. Wel worden werknemers te snel ingedeeld in de voorbeeldfuncties uit de cao, zonder dat wordt gekeken of deze functies aansluiten bij de praktijk van de school. Ook wordt over functiebeschrijvingen niet altijd gecommuniceerd met de werknemer.

Vakbonden en werkgevers hebben nu afgesproken om leeswijzers te ontwikkelen om het gebruik van de cao-functies toe te lichten. En er wordt een nadere uitleg opgesteld over de werking en toepassing van het functiewaarderingssysteem. Ook komt er een voorbeeldregeling voor het belonen van onderwijsassistenten die structureel zelfstandig voor de klas staan. De sociale partners willen de beloning dan wel koppelen aan verdere professionalisering van de onderwijsassistenten.

Terug naar de lijst

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding