Minister Slob wil het bestaande experiment voor samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs verlengen en verbreden. Dat maakte hij op 12 februari bekend op het congres ‘Naar inclusiever onderwijs’ in Bussum. Binnen dit experiment kunnen scholen kinderen uit het speciaal en regulier onderwijs makkelijker in één klas plaatsen.
In het huidige experiment kunnen reguliere scholen en scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs voor vier jaar leerlingen volledig mengen. Doel is te onderzoeken wat nodig is om ervoor te zorgen dat meer kinderen die nu in het speciaal onderwijs zitten tóch in gewone klassen kunnen blijven. Na vier jaar moeten de twee scholen nu echter verplicht verdergaan als één geïntegreerde instelling, waarbij de (v)so-school of -vestiging wordt opgeheven.
Dit vinden veel scholen een te krap kader: een experiment moet nu ruimte geven om te kijken wat wel of niet werkt, zonder verplichte uitkomst. Veel scholen geven aan dat deze verplichting een belemmering is om deel te nemen. Minister Slob zegt dat hij hiermee aan de slag gaat.