michael-fousert-umsmsl0-rtc-unsplash

Prinsjesdag: onderwijs reageert teleurgesteld

Publicatie:
17 september 2020

Onderwijsorganisaties zijn na lezing van de Miljoenennota ontevreden over het ontbreken van structurele investeringen in de sector, vooral het ontbreken van maatregelen tegen het lerarentekort steekt. Het kabinet maakt in de begroting voor 2021 zo’n 450 miljoen euro vrij om het groeiend aantal leerlingen en studenten het hoofd te bieden, maar dat is niet bedoeld om de werkdruk te verlagen en tekorten tegen te gaan. Er is wel 244 miljoen euro vrijgemaakt om achterstanden weg te werken bij leerlingen en studenten die vertraging hebben opgelopen door de coronacrisis.

De Algemene Onderwijsbond (AOb) reageert teleurgesteld. ‘Helaas kiest dit kabinet weer niet voor het structureel investeren in onderwijs, terwijl de nood zo hoog is’, zegt voorzitter Eugenie Stolk. ‘De afgelopen maanden is opnieuw het maximale van het onderwijs gevraagd: overschakelen op online lesgeven, weer aan de slag ondanks ieders zorgen over corona. Met de al eerder uitgetrokken 32 miljoen euro voor de aanpak van het lerarentekort lossen we de landelijke tekorten niet op. Het bedrag is te klein en te versnipperd.’

‘Terwijl de druk op de sector al jaren hoog is door oplopende personeelstekorten’, vindt CNV Onderwijs-voorzitter Jan de Vries. ‘Meer geld is nodig om de problemen in het onderwijs structureel op te lossen.’ Ook de PO-Raad betreurt het ontbreken van structurele investeringen. En de VO-raad zegt ‘geen verrassingen’ te zien in de onderwijsplannen van het kabinet. Wel zien beide organisatie kansen via het Nationaal Groeifonds, dat voor kennisontwikkeling ruim zes miljard euro beschikbaar stelt.

Terug naar de lijst

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding