Scholen/opleidingen zijn in de tweede lockdown snel omgeschakeld naar afstandsonderwijs. Schoolleiders en leraren laten daarbij ook een groot lerend vermogen zien. Dit komt naar voren uit een onderzoek van de onderwijsinspectie naar de organisatie en kwaliteit van het afstandsonderwijs. Het beschrijft de diversiteit in vormen, proces, ervaringen en kwaliteit van afstandsonderwijs ten tijde van de coronacrisis. De opbrengsten van het inspectieonderzoek kunnen worden gebruikt om hybride of digitale vormen van onderwijs te verbeteren.
Bestaande kwaliteitsverschillen tussen scholen lijken door afstandsonderwijs te worden uitvergroot, constateert de inspectie. De kwaliteit van de lessen varieert sterk, omdat de kwaliteit, competenties en talenten van de leraren ook nu heel bepalend zijn. Tevens bracht de lockdown voor veel schoolleiders een heel andere taakinvulling met zich mee.
Echter, vrijwel iedereen probeerde zelf het wiel uit te vinden en in z’n eentje het hoofd boven water te houden. De mogelijkheden om samen tot oplossingen te komen zag men vaak niet. Lees de bevindingen van de inspectie in de factsheets over de sectoren primair onderwijs, voortgezet onderwijs en (voortgezet speciaal onderwijs), met daarin inspirerende voorbeelden.