USN Skip to Content USN Skip to Footer

Verus heeft een speciaal dienstverleningsaanbod ontwikkeld voor bestuurders, schoolleiders, schoolteams, leerlingen en studenten tegen de heersende prestatiefascinatie in het onderwijs. Bedoeling is om een ander geluid te laten horen en gezamenlijk de uitdaging aan te gaan om de huidige prestatiecultuur in het onderwijs ‘om te buigen naar een omgeving waarin nieuwsgierigheid, creativiteit en inspiratie centraal staan’.

Er zijn trainingen voor bestuurders, directie en teams om met collega’s aan de slag te gaan om een school te creëren waar elke leerling ertoe doet en waar cijfers en prestaties niet allesbepalend zijn. Ook is er een leergang ‘Besturen vanuit waarden’ voor bestuurders, waarin uitgebreid wordt verkend hoe je op een betekenisvolle manier vorm kunt geven aan de kernwaarden van goed onderwijs.

Ook narratief waarderen krijgt aandacht in het dienstverleningsaanbod. Want lang niet alles wat op school gebeurt, is te waarderen met meetbare resultaten. Narratief waarderen gaat ervan uit dat datgene wat onderwijs goed maakt, te vinden is in de verhalen die betrokken mensen daarover vertellen. Wat is het verhaal van goed onderwijs in jouw schoolorganisatie en hoe komt dat pedagogisch tot uitdrukking?