Uitslag poll VO-raad: zorgen over implementatie geactualiseerde kerndoelen
24-10-2024 00:00:00
Nu de actualisatie van de kerndoelen vordert, staan scholen voor de taak om het schoolcurriculum te herzien. In september vroeg de VO-raad via de poll-app aan schoolleiders en -bestuurders naar hun omgang met deze actualisatie: (hoe) zijn scholen er op dit moment mee bezig, hoeveel vertrouwen hebben zij dat de implementatie op school succesvol zal verlopen en wat zijn de belangrijkste leervragen? De peiling geeft een voorzichtig – want slechts ingevuld door 89 respondenten – beeld van de stand van zaken. De huidige kerndoelen dateren uit 2006 en de Onderwijsraad constateerde in 2014 dat deze te algemeen geformuleerd zijn en te weinig houvast bieden voor een gericht gebruik in de praktijk. Ook uitdagingen met betrekking tot onderwijskwaliteit, basisvaardigheden, de veranderende samenleving en de snelle technologische ontwikkelingen vragen om een geactualiseerd curriculum. Meer actuele kerndoelen en examenprogramma’s dragen bij aan gelijke kansen voor leerlingen, goede doorstroom naar het vervolgonderwijs en het kunnen functioneren in de maatschappij. Leraren, vakinhoudelijk experts, lerarenopleiders, curriculumexperts en maatschappelijke organisaties hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de actualisatie van de kerndoelen in samenwerking met SLO. Op welke manier zijn scholen op dit moment bezig met de implementatie van de geactualiseerde kerndoelen en de voorbereidingen daarop? Van de respondenten geeft 61 procent aan dat dit op dit moment nog niet of incidenteel gebeurt. Bij 38 procent wordt al wel gericht gewerkt aan de implementatie. Op de meerderheid van die scholen (20) ligt de opdracht bij individuele secties en inventariseert de schoolleiding wat de behoeften zijn. Elf scholen zijn echt bezig de basisvaardigheden te integreren in een samenhangend curriculum. Veel respondenten hebben wel zorgen over de komst van de kerndoelen: het aandeel respondenten dat vertrouwen heeft in dat de secties de kerndoelen kunnen implementeren is even groot als het aandeel dat aangeeft daar weinig vertrouwen in te hebben (beide 33 procent). Daarnaast meldt 34 procent dat de helft van de secties op hun school goed zal kunnen omgaan met de nieuwe kerndoelen, maar dat de andere helft hier moeite mee zal hebben.