USN Skip to Content USN Skip to Footer

Scholen melden vooruitgang leerprestaties basisvaardigheden…

05-12-2024

Scholen vinden de weg omhoog als het gaat om de leerprestaties van leerlingen op de basisvaardigheden. Tegelijkertijd blijft de urgentie groot om deze prestaties te verbeteren, met name in het voortgezet onderwijs. Dat beeld komt naar voren uit de voortgangsrapportages van het masterplan basisvaardigheden en het nationaal programma onderwijs die het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Zowel scholen in het basis- als voortgezet onderwijs hebben subsidie gekregen om de vaardigheden te verbeteren. Het merendeel ervaart een merkbare vooruitgang in de prestaties van hun leerlingen. Dat geldt vooral voor scholen in het primair onderwijs. Onderzoek wijst nu uit dat met name in het primair onderwijs vooruitgang is bij leerlingen wat betreft taal en rekenen/wiskunde: ruim 80 procent van de scholen geeft in het onderzoek aan dat er duidelijk stappen zijn gezet.

Scholen zeggen dat ze dezelfde resultaten niet hadden kunnen behalen zonder de investeringen met het geld uit de subsidieregeling. Denk vooral aan het bijscholen van leraren op taal en rekenen-wiskunde. Vrijwel alle scholen zien dan ook een positief effect binnen school op die expertise.

Het beeld in het voortgezet onderwijs is minder rooskleurig, ook al geeft 60 procent ook hier aan goede vooruitgang te zien op de leergebieden taal en rekenen/wiskunde. Toch blijven in de onderbouw van het gehele vo (van vwo tot en met vmbo) de prestaties van leerlingen sinds corona van jaar op jaar dalen.

Onderzoek laat zien dat vo-leerlingen in de onderbouw in het schooljaar 2023-2024 nog altijd een lager vaardigheidsniveau hebben dan leerlingen in het pre-corona schooljaar 2018-2019. De daling is bij Nederlandse taal duidelijk groter dan bij rekenen/wiskunde. In leerjaar drie is de daling vergeleken met de prestaties vóór corona over het algemeen het grootst. Het gaat hier om de leerlingen die in groep 7 van de basisschool zaten bij de start van de pandemie.