USN Skip to Content USN Skip to Footer

Rapport: segregatie in onderwijs blijft hardnekkig

13-03-2025

In grote steden hebben openbare en protestants-christelijke basisscholen een meer evenredige samenstelling dan andere scholen. Daarmee dempen ze segregatie, in tegenstelling tot met name algemeen bijzondere scholen in het basisonderwijs en categorale scholen in het voortgezet onderwijs. Die versterken segregatie juist. Dit staat in het rapport ‘Gescheiden werelden: onderwijssegregatie houdt aan.’

In het basisonderwijs zijn het vooral de algemeen bijzondere scholen (zoals Jenaplan, antroposofisch, Montessori) die de segregatie in een gemeente versterken. En in de eerste twee leerjaren van het voortgezet onderwijs blijken (categorale) vwo-scholen en havo/vwo-scholen de segregatie te versterken. Andere scholen hebben wel een meer evenredige verdeling. Dit komt overeen met de stelling dat bredere brugklassen samengaan met minder onderwijssegregatie (Onderwijsraad, 2021).

Voor goede integratie zijn leerlingen het best af ‘in matig stedelijke gebieden’. Daar is de populatie (relatief) divers en de verdeling van leerlingen met verschillende achtergronden over scholen (relatief) evenredig. De kans dat leerlingen met verschillende achtergronden op het vlak van opleidingsniveau en inkomen van ouders elkaar ontmoeten is hier het grootst.

In weinig/niet stedelijke gebieden is de diversiteit echter laag en is de kans op interactie ook laag. In zeer sterk stedelijke gebieden is er wel sprake van een diverse populatie, maar is de onevenredige verdeling over scholen zo groot dat de kans om elkaar te ontmoeten daar lager is dan in matig stedelijke gebieden. Klik hier voor het hele rapport.