Project toetsdruk VO-raad en LAKS van start
26-09-2024 00:00:00
Het welbevinden van leerlingen staat onder druk. In de afgelopen jaren is de mentale gezondheid van jongeren afgenomen. De toegenomen toets- en prestatiedruk op school wordt gezien als één van de oorzaken. Met het project toetsdruk willen scholierenorganisatie LAKS en de VO-raad samen een bijdrage leveren aan het verminderen van toets- en prestatiedruk in het voortgezet onderwijs. Dit door het organiseren van inspiratiesessies, het opzetten van leernetwerken, ontwikkelgroepen en het geven van trainingen. Zo zet het project in op een doordacht toetsbeleid voor scholen, waarbij zowel leerlingen als schoolleiding worden betrokken. LAKS organiseert voor leerlingen zogenaamde ‘toets-talks’ waarin leerlingen vaardigheden aanleren om zelf het gesprek in de school aan te knopen over de toetscultuur. De VO-raad organiseert bijeenkomsten en legt verbindingen tussen scholen om hen te ondersteunen in het ontwikkelen van een toetscultuur die past bij de eigen school. Van gemiddeld 102 toetsen per jaar tot ouders die de toetscijfers van hun kinderen al op Magister hebben gezien voordat ze thuis zijn gekomen: leerlingen worden vandaag de dag geconfronteerd met een hoge toets- en prestatiedruk en dat heeft ook zijn weerslag op het welbevinden van deze groep jongeren. Het verminderen van het aantal toetsen vormt een concreet aangrijpingspunt om prestatiedruk te verminderen. Toch spelen ook veel andere factoren een rol. Denk aan verwachtingen om een bepaalde onderwijsrichting te volgen, opgelegd door leeftijdsgenoten en/of ouders. Ook opgroeien in een complexe maatschappij waarin presteren en meten centraal staan heeft een sterke invloed, al dan niet versterkt door het vele gebruik van sociale media. Projectleider Dirk-Jan van Dijk vertelt over het belang van het project: ‘Het vele aantal toetsen waar leerlingen elk jaar weer mee te maken krijgen staat écht leren in de weg. Bovendien bestaat het gevaar van een focus op het behalen van hoge cijfers, waarin de norm is: “zweten, weten, vergeten”. Voor een toets moet je goed presteren, maar daarna kan je de stof weer vergeten. Dit moet en kan anders.’