Onderwijsraad: geef leraren een steviger stem in onderwijsbeleid
24-10-2024
Overheid, leraren, schoolleiders en bestuurders moeten meer werk maken van zeggenschap van leraren. Goed en uitvoerbaar onderwijsbeleid kan niet tot stand komen zonder actieve betrokkenheid van leraren. De raad adviseert de overheid te werken met een onderwijsbeleidsagenda, waarin voor elk beleidsdossier duidelijk staat waartoe, wanneer en in welke vorm leraren betrokken worden. Dat staat in het advies ‘Een stevige stem’ van de Onderwijsraad. De raad ziet dat leraren nu niet systematisch worden betrokken bij onderwijsbeleid, terwijl dat wel noodzakelijk is voor de kwaliteit en uitvoerbaarheid ervan én voor het draagvlak in de praktijk. De wens om leraren een steviger stem te geven in het beleidsproces leeft al lang. Zo zijn er vergeefse pogingen gedaan om tot één centrale beroepsorganisatie te komen. Op verzoek van de Tweede Kamer heeft de raad zich gebogen over de vraag wat er gedaan kan worden om stevige zeggenschap van leraren in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en docenten in het middelbaar beroepsonderwijs te realiseren. De raad schrijft dat goed en uitvoerbaar onderwijsbeleid wordt gemaakt met de praktijk, en deze ten dienste moet staan. ‘Dit kan niet tot stand komen zonder actieve betrokkenheid van leraren. Maar het is voor leraren nu vaak onduidelijk wanneer en hoe zij een inhoudelijke bijdrage kunnen leveren en wat daarmee gebeurt.’ De raad adviseert de overheid te stoppen met ad-hoc-vormen van lerarenbetrokkenheid en te werken met een onderwijsbeleidsagenda, waarin per beleidsdossier duidelijk staat vermeld waartoe, wanneer en in welke vorm leraren betrokken worden. Zo krijgt de betrokkenheid van leraren systematisch vorm. De raad adviseert schoolbestuurders en -leiders om zeggenschap van leraren te stimuleren en te faciliteren, leraren te ondersteunen op landelijk niveau en meer zeggenschap te geven aan leraren binnen school en schoolbestuur.