USN Skip to Content USN Skip to Footer

Onderwijsexperts hebben genoeg van plannetjes Tweede Kamer

‘Geen Week van het Geld of andere aparte projecten, geen verplicht schoolzwemmen en ook geen moestuinen.’ In de hoorzitting ‘Lees- en Taalvaardigheid’ in de Tweede Kamer is de boodschap van de uitgenodigde deskundigen glashelder: focus, kies, en stop met het overbelasten van leraren.

‘Er komt steeds meer bij en er gaat nooit wat af’, verwoordt Martin Bootsma van de Amsterdamse Alan Turingschool het breed gedeelde advies aan de Kamerleden. ‘Je zou je af moeten vragen of dit allemaal nog wel uitvoerbaar en behapbaar is.’

De experts en de Kamerleden delen elkaars zorgen. Het is niet best gesteld met het niveau van lezen en taal van Nederlandse scholieren. De basisvaardigheden taal, lezen en rekenen van leerlingen gaan achteruit, zowel op de basisschool als in het voortgezet onderwijs

Maar de terugkeer van de leesplank is niet nodig, aldus de onderwijsdeskundigen. Er zijn voldoende goede leermethoden. Het echte probleem schuilt in de veelheid van eisen en verwachtingen aan de leerkrachten en schoolleiding. De scholen zijn overbelast.

‘Focus op de basisvaardigheden’, zegt Matthijs van den Berg van de Inspectie van het Onderwijs. ‘Breng focus aan en investeer in de professionaliteit van de leerkracht’, adviseert Henk Wilbers van Onderwijsontwikkeling Nederland. ‘De kracht ligt in de beperking.’