Nieuwe kerndoelen lopen jaar vertraging op
24-10-2024 00:00:00
Nederlandse leerlingen in het basis- en het voortgezet onderwijs moeten leesbaar schrijven, verstaanbaar praten en overweg kunnen met kansen en algoritmes. Dat blijkt uit de ‘definitieve conceptkerndoelen’ Nederlands en rekenen/wiskunde die staatssecretaris Paul van Onderwijs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Daarin staan tientallen nieuwe en uitgewerkte eisen waar schoolgaande kinderen aan moeten voldoen voor de kernvakken Nederlands en rekenen/wiskunde. Het stuk vormt de nieuwe basis van het les- en examenmateriaal, bedoeld om het dalende taal- en rekenniveau van Nederlandse scholieren te verbeteren. Kernboodschap van staatssecretaris Paul is dat het Nederlandse onderwijs op de schop moet. Ze wil alle zeilen bijzetten om de dalende prestaties te keren, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Lezen, schrijven en rekenen krijgen daarbij prioriteit. De huidige kerndoelen uit 2006 zijn te vaag, te vrijblijvend en missen volgens de staatssecretaris ‘focus’. Aan de nieuwe eisen is jarenlang gewerkt in het traject curriculum.nu. Het onderdeel taal en rekenen is nu af en dat resulteert in 34 kerndoelen voor het primair onderwijs en 38 voor het voortgezet onderwijs. Aan andere onderdelen, bijvoorbeeld burgerschap, mens en maatschappij, digitale vaardigheden en kunst/cultuur wordt nog gewerkt. Naast de concept-kerndoelen bevatten de plannen meer dan honderd aanvullende suggesties. Coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB willen dat aantal fors verminderen, wat de staatssecretaris heeft toegezegd. Daardoor wordt de officiële ingangsdatum verschoven van 2026 naar augustus 2027. Het uitstel valt slecht tijdens het debat op 16 oktober 2024 in de Tweede Kamer. Oppositiepartijen GroenLinks-PvdA, D66 en Denk en coalitiepartijen PVV en BBB zijn negatief over het uitstel. Het onderwijs is tevreden over wat er nu ligt en wil aan de slag, benadrukken de Kamerleden. PVV-Kamerlid Uppelschoten noemt het ‘niet acceptabel’ en BBB-Kamerlid Van Zanten begrijpt niet waarom een extra jaar nodig is. Ook de PO-Raad maakt zich zorgen over een mogelijke vertraging van de invoering, blijkt uit een reactie. En de VO-raad uit zijn onvrede over de aangekondigde vertraging ‘van minimaal een jaar’. De twee sectororganisaties hebben, samen met andere onderwijsorganisaties, een brandbrief naar de Tweede Kamer gestuurd.