Nederlands Jeugdinstituut zet good practices zorginkoop op een rij
13-03-2025
Hoe koop je effectief zorg en jeugdhulp in voor het speciaal onderwijs? Wat komt erbij kijken om een inkoopproces in te richten, rekening houdend met de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen? Wat is de rol van gemeenten en zorgkantoren? En hoe geef je vorm aan de kwaliteitsbewaking van geboden zorg en hulp? Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) brengt ervaringsverhalen en praktijkvoorbeelden in beeld die laten zien dat het lukt om zorg in onderwijstijd gezamenlijk te regelen. Een speciaal magazine leidt je door de vragen en voorbeelden vanuit de praktijk, om zo bouwstenen aan te reiken voor ouders, scholen, jeugdhulp- en zorginstellingen, gemeenten en samenwerkingsverbanden. Wat kan er al wel in de praktijk? Bedoeling is je te inspireren om daar in de eigen regio mee aan de slag te gaan. Het magazine sluit aan op het werk van de zorgarrangeurs en het onderzoek van DSP/Oberon in opdracht van de projectgroep ‘Zorg in onderwijstijd’ van de ministeries OCW en VWS. Het magazine staat in het teken van integraal kijken, handelen en sturen, met als uitgangspunt dat de werelden van kinderen en jongeren niet deelbaar zijn. Drie thema’s staan centraal: integraal arrangeren, integrale programma’s en het integraal inkopen en organiseren van zorg in onderwijstijd. Hier kun je het magazine lezen.