LVSb pleit voor richtlijnen AI in het hoger onderwijs
27-08-2024 00:00:00
De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) pleit voor landelijke richtlijnen rondom het gebruik van Artificial Intelligence (AI) in het hoger onderwijs, gezien de verschillende benaderingen door onderwijsinstellingen. Terwijl sommige instellingen AI-tools zoals ChatGPT stimuleren, verbieden anderen het gebruik ervan. Dat leidt tot onduidelijkheid studenten. Dat schrijft de NOS. Docenten signaleren problemen bij het opsporen van AI-gebruik in ingeleverde stukken. AI-gegenereerde teksten bevatten soms bronnen die niet bestaan en bestaande plagiaatscanners zijn nog niet effectief in het detecteren van dergelijke fraude. Dit leidt vaak tot verdenkingen zonder sluitend bewijs. Onderwijsinstellingen hanteren verschillende regels. Waar de ene universiteit het gebruik verbiedt, stelt de andere transparantie-eisen en zijn er ook scholen waar geen beleid op het gebruik van AI is. De LSVb waarschuwt dat deze variatie leidt tot verwarring onder studenten, die hierdoor niet weten hoe zij AI op verantwoorde wijze kunnen inzetten zonder het risico te lopen beschuldigd te worden van fraude. De Vereniging Hogescholen geeft aan dat er een "kat-en-muisspel" gaande is tussen detectiemethoden en AI-ontwikkeling en bevestigt dat scholen verschillende regels hanteren. "We moeten de koers nog bepalen als het gaat om artificiële intelligentie", zegt voorzitter Maurice Limmen in het artikel van de NOS. Op 17 september geeft Floor Kist, digitaal bestuurskundige en voorzitter van de Association for the Advancement of Artificial Intelligence Nederland, een inspirerend lunchcollege over AI in de publieke sector, met focus op het onderwijs. Tijdens het lunchcollege richt hij zich specifiek op bestuurders en toezichthouders in het onderwijs, en geeft hij concrete handvatten om weloverwogen keuzes te maken bij de inzet van AI. Het gaat hierbij niet alleen om de technische nuances van AI, maar vooral om hoe AI benut kan worden op een manier die het collectieve belang dient, die toekomstvast en verantwoord is. Floor Kist gaat in op hoe essentieel bestuurlijke besluitvorming en professioneel opdrachtgeverschap zijn in dit proces. In een wereld die in rap tempo verandert, is een verantwoorde bestuurlijke koers niet slechts wenselijk, maar noodzakelijk. Het lunchcollege zal inzichten bieden over AI en governance, en hoe deze toegepast kunnen worden om de onderwijssector te verbeteren en te innoveren. En, hoe houd je eigenlijk toezicht op de inzet van AI?Lunchcollege Toezicht houden op AI in het onderwijs en de kinderopvang