LKK-rapport ervaringen van kinderen in kinderopvang openbaar
16-01-2025
Meestal zegt proceskwaliteit in de kinderopvang iets over de kwaliteit van de groep. Maar daarbij blijft mogelijke variatie binnen de groep onderbelicht. Individuele kinderen in de groep kunnen verschillende ervaringen hebben, blijkt uit onderzoek. Dus kijken naar kwaliteit op basis van de ervaringen van individuele kinderen geeft een aanvullend perspectief op kwaliteit. Dat heeft de landelijke kwaliteitsmonitor kinderopvang (LKK) gedaan in een rapport, gebaseerd op ruim 3800 individuele kindobservaties. Het welbevinden van kinderen is beoordeeld aan de hand van video-opnamen die zijn verzameld tijdens verschillende soorten spel en (routine)activiteiten. Zo zijn er eet- en drinkmomenten en spelmomenten gefilmd en daarnaast groepsactiviteiten, zoals voorlezen, knutselen of een (bord)spelletje doen. De LKK-resultaten onthullen dat niet alle kinderen het altijd naar hun zin hebben in de kinderopvang. Deels kan dit komen doordat de observatie een momentopname is. Ieder kind zit wel eens minder lekker in zijn vel, is moe of heeft geen zin om te spelen of mee te doen met het aanbod in de groep. Dat kan in elk geval deels een verklaring zijn voor de grote variatie op het niveau van een individuele observatiecyclus. Zeker twee groepen verdienen extra aandacht: kinderen op de bso en meer introverte kinderen. In de buitenschoolse opvang blijkt het welbevinden van kinderen vooral lager tijdens eet-en drinkmomenten. Tijdens spel is hun welbevinden juist hoger. Het is belangrijk dat pedagogisch medewerkers niet alleen expressieve kinderen in beeld hebben, omdat die simpelweg om aandacht vragen met hun gedrag (positief of negatief). Het kan goed zijn om juist de wat stillere kinderen te observeren om meer te weten te komen over wat hen interesseert en waar ze blij van worden. De onderzoekers bepleiten dat kinderen meer worden gevolgd in hun interesses, wensen en behoeften. Ook is ondersteuning van autonomie voor alle leeftijden essentieel voor welbevinden. Het is belangrijk om kinderen nog meer een stem te geven in alles wat hen aangaat. Afhankelijk van de leeftijd kunnen kinderen een grotere rol krijgen in het vormgeven van het dagelijkse aanbod van spel en activiteiten.