Klassen-management ‘killer’ voor universitaire starters
27-02-2025
De uitstroom uit het voortgezet onderwijs van startende universitair geschoolde docenten is bijna 1,5 keer hoger dan van startende hbo-geschoolde docenten. Voion onderzocht hoe dit komt met een literatuurverkenning, interviews en een vragenlijstonderzoek onder 193 startende docenten. De oorzaken voor de hogere uitstroom van startende universitair geschoolde docenten zijn volgens de literatuur, de enquête en de interviews divers. Universitair geschoolde docenten voelen zich vaak minder bekwaam dan hun hbo-geschoolde collega’s, met name op het gebied van klassenmanagement, omdat hun opleiding korter is en minder gericht op praktijkervaring. Daarnaast vinden veel starters de begeleiding op school niet voldoende. Verder spelen de financiële mogelijkheden en de bredere loopbaanmogelijkheden buiten het onderwijs een rol bij de uitstroom: universitair geschoolde docenten kunnen elders vaak meer verdienen en hebben meer carrièremogelijkheden dan hun hbo-opgeleide collega’s. Om de uitstroom te verminderen, worden verschillende aanbevelingen gedaan. Voor vo-scholen is het advies om de werkdruk te verlichten, bijvoorbeeld door de in de cao VO vastgelegde lesreductie voor starters daadwerkelijk toe te passen. Daarnaast wordt gepleit voor een inschaling die recht doet aan de kennis, kunde en ervaring van de starter, met voldoende mogelijkheden voor ontwikkeling, salarisgroei en transparantie over deze mogelijkheden. Tot slot is het belangrijk om voldoende begeleiding op maat te bieden en meer ruimte voor afwisseling en ontwikkeling, bijvoorbeeld door docenten meer tijd te geven om hun lessen en lesmateriaal te evalueren en te verbeteren.