USN Skip to Content USN Skip to Footer

Kabinetsbrief leermiddelen en digitalisering naar Tweede Kamer

05-12-2024

Staatssecretaris voor funderend onderwijs Mariëlle Paul heeft op 22 november 2024 de kabinetsbrief ‘digitalisering en leermiddelen in het funderend onderwijs’ naar de Tweede Kamer gestuurd. Het ministerie van OCW wil de kwaliteit en inzet van digitale leermiddelen versterken en de leermiddelenmarkt meer in balans brengen, stelt de Kamerbrief.

Paul schrijft in haar brief dat ze onder meer een ‘kwaliteitsalliantie’ wil oprichten. Die kan bijdragen aan het vaststellen van kwaliteitscriteria voor leermiddelen. In de kwaliteitsalliantie zouden leraren, schoolleiders, bestuurders en leermiddelenmakers ook samen kunnen werken aan een effectieve inzet van leermiddelen in de klas.

Paul zet volgens zowel PO-Raad als VO-raad een aantal belangrijke stappen die aansluiten op het manifest ‘Meer grip op leermiddelen’ van verschillende sectororganisaties, afgelopen zomer. Beide raden plaatsen wel kanttekeningen. In het manifest pleiten vakbonden, sectorraden en partners voor meer publieke regie, een eerlijkere leermiddelenmarkt én het wegnemen van zorgen over stijgende kosten. Belangrijk aandachtspunt in het manifest is het vaststellen van kwaliteitscriteria voor leermiddelen.

De VO-raad vindt het teleurstellend dat KPMG-onderzoek naar de prijsontwikkeling van leermiddelen in het voortgezet onderwijs nog niet is afgerond. En de PO-raad zou graag willen dat een dergelijk onderzoek óók in het primair onderwijs wordt uitgevoerd, want de prijsontwikkeling en terugloop van keuzevrijheid is een urgent probleem.

Beide organisaties waarderen wel de houding van het ministerie jegens ongewenste marktontwikkelingen, zoals het opkopen van bedrijven gericht op leermiddelen en eigenaarschap door beursgenoteerde bedrijven en private equity. Leermiddelen moeten er primair zijn voor het onderwijs, nu lijkt winstmaximalisatie in toenemende mate de drijfveer. ‘Daarom kijken we met grote interesse uit naar het gezamenlijke onderzoek van OCW en EZK naar de structuur en werking van de leermiddelenmarkt’, schrijft de VO-raad

De VO-raad is verder blij met de structurele aandacht van de staatssecretaris voor digitalisering in het onderwijs. Veilige en doordachte inzet van digitalisering is een randvoorwaarde voor goed onderwijs. En de raad staat positief tegenover de plannen om een programma in te richten rondom de landelijke basisinfrastructuur van scholen voor goed digitaal onderwijs, want het huidige stelsel is niet toekomstbestendig en aan herziening toe.