Inspectie: minder landelijk onderzoek naar onderwijsstelsel
10-04-2025
Toezicht houden op het onderwijs, met voldoende kwaliteit en met toegevoegde waarde, is arbeidsintensief. Daarom richt de Inspectie van het Onderwijs zich de laatste jaren vooral op ‘risicoplekken’ in het onderwijs, op het tijdig signaleren van risico’s bij scholen. Dit in plaats van het oude systeem, waarin elke vier jaar een onderzoek plaatsvond bij elk bestuur. Om meer risico-onderzoek te kunnen doen bij scholen en instellingen heeft de inspectie nu besloten om minder te investeren in stelselonderzoeken en het aantal landelijke onderzoeken voor stelseltoezicht te verminderen. Stelselonderzoeken geven een beeld van het onderwijsstelsel als geheel en bieden aanknopingspunten voor verbetering van het toezicht. De inspectie meldt dat per sector wel wordt gewerkt aan een ‘stelselbeeld’. Door deze beelden kan de inspectie meer focus en samenhang aanbrengen in toezichtactiviteiten. Daarbij staan steeds zes belangrijke onderwijsthema’s centraal: