USN Skip to Content USN Skip to Footer

Expertisecentrum Jonge Kind versterkt samenwerking met onderwijs

10-04-2025

Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) heeft de krachten gebundeld met een netwerk van Nederlandse lectoren. Het initiatief heeft als doel om de pedagogische praktijk en het onderwijs van kinderen tussen 0 en 8 jaar verder te ondersteunen door middel van samenwerking.

Het LEJK speelt een belangrijke rol in het bevorderen van kennisdeling tussen professionals in kinderopvang en onderwijs. Het LEJK wil er met deze samenwerking voor zorgen dat wetenschappelijke kennis voor zowel de kinderopvang als het onderwijs beter beschikbaar komt.

Door de samenwerking met diverse hogescholen en universiteiten kunnen alle lectoren bijdragen aan het opleiden van toekomstige professionals die goed voorbereid zijn om jonge kinderen te ondersteunen. Dit sluit aan bij de visie van het LEJK om kennis te ontwikkelen die niet alleen academisch, maar ook praktisch toepasbaar is in de dagelijkse praktijk van de beroepssector.

Het LEJK wil graag uitbreiden naar meer mbo-opleidingen en meer deelnemers uit het werkveld. De betrokken lectoraten en lectoren zijn:

  • Ruben Fukkink (lectoraat Pedagogiek, Hogeschool van Amsterdam en bijzonder hoogleraar kinderopvang Universiteit van Amsterdam)
  • Mirka Jansen (Bewegen in en om School, Hogeschool van Amsterdam)
  • Christiane Nieuwmeijer (Muziek in Onderwijs, Hogeschool Leiden)
  • Dieuwke Hovinga (Natuur en Ontwikkeling Kind, Hogeschool Leiden)
  • Martine van der Pluijm (Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge Kinderen, Hogeschool Rotterdam)
  • Chiel van der Veen (Urban Care & Education, Hogeschool Windesheim en Onderwijspedagogiek, Vrije Universiteit Amsterdam)
  • Annerieke Boland (Jonge Kind, Hogeschool IPABO Amsterdam/Alkmaar)
  • Cathy van Tuijl (Jonge Kind Educatie, Hogeschool Saxion en Orthopedagogiek, Universiteit Utrecht)
  • Ineke Oenema-Mostert (emeritaat, Early Childhood, Hogeschool NHL Stenden en orthopedagogiek, Rijksuniversiteit Groningen).