Cohortonderzoek onderwijs geeft inzicht loopbaan leerlingen
21-11-2024
Nieuwe rapportages van het nationaal cohortonderzoek onderwijs (NCO) zijn beschikbaar voor bestuurders en schoolleiders van po- en vo-scholen. De rapportages bevatten data over de onderwijsloopbanen van (oud-)leerlingen, die ook kunnen worden vergeleken met fictieve scholen en het landelijk gemiddelde. De informatie kan scholen helpen het eigen beleid en de resultaten te analyseren, het gesprek hierover aan te gaan met belanghebbenden en waar nodig tot veranderingen te komen. De rapportages tonen gegevens over huidige én oud-leerlingen. Ze bieden inzicht in bijvoorbeeld interne doorstroom en slagingspercentages. Alsook in de doorstroom naar het vervolgonderwijs: hoeveel leerlingen stromen door, hoe doen zij het in het vervolgonderwijs en hoe verhoudt zich dit tot de schooladviezen die zij meekregen? In de rapportages wordt ook gekeken naar de samenhang tussen sociale ongelijkheid en onderwijskansen. Zijn er bijvoorbeeld verschillen tussen leerlingen uit lage en hoge inkomensgezinnen als het gaat om het onvertraagd behalen van het vo-diploma en de doorstroom? Naast een overzicht van deze en andere schoolgegevens wordt de school vergeleken met het landelijk gemiddelde en een voorspelde referentiewaarde. De voorspelde referentiewaarde is een fictieve school die wordt berekend op basis van gegevens van scholen die qua leerlingen en schoolkenmerken lijken op de eigen school. Deze unieke referentiewaarde van de NCO-rapportages biedt een eerlijkere vergelijking dan het landelijk gemiddelde, meldt de VO-raad.