USN Skip to Content USN Skip to Footer

Brugklassen praktijkonderwijs/vmbo worden structureel

26-09-2024 00:00:00

Onderwijsstaatssecretaris Paul heeft eind augustus een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over de ontwikkelingen in het praktijkonderwijs. Daarin maakt zij bekend dat de pilot pro-vmbo-brugklas structureel wordt. Alle (pro- en vmbo-)scholen kunnen kiezen om een dergelijke brugklas aan te bieden. Wel zijn er nog een aantal knelpunten.

Met de invoering van het schooldiploma en de praktijkverklaringen voor leerlingen in het praktijkonderwijs is de positie van het pro sterker geworden, schrijft Paul. Daarnaast werken scholen en het kabinet ‘voortvarend aan het bevorderen van de basisvaardigheden van leerlingen’. De afgelopen periode zijn er ook veel inspanningen geweest om de bekendheid van deze vorm van regulier voortgezet onderwijs te vergroten, deze worden verder voortgezet.

Volgens de staatssecretaris heeft de nieuwe wetgeving doorstroomtoetsen primair onderwijs geleid tot minder instroom in het eerste leerjaar van het praktijkonderwijs. Wel neemt al een aantal jaar de zij-instroom vanuit het vmbo naar het praktijkonderwijs toe. ‘Maar veel leerlingen die vanuit het vmbo naar het praktijkonderwijs gaan, ervaren dit soms als falen, wat een extra uitdaging voor de pro-scholen met zich meebrengt’, schrijft Paul.

De staatssecretaris erkent dit effect en geeft nogmaals aan dat het schooladvies praktijkonderwijs niet bijgesteld hoeft te worden bij een toetsadvies pro-vmbo-bb. Deze uitzonderingsregel was in schooljaar 2023-2024 nog niet bij alle scholen goed bekend. Zij wil daarover meer communiceren. Daarnaast wordt bekeken of een aparte toetsadviescategorie voor het praktijkonderwijs mogelijk is.

Een pilot bij 30 pro- en vmbo-scholen is sinds 2019 gemonitord door onderzoeksbureau SEO. Uit hun rapportages komt een positief beeld naar voren. Leerlingen krijgen in de pro-vmbo-brugklassen de kans om rustig te ontdekken welke onderwijsrichting het beste past. De brugklassen hebben een positief effect op de motivatie, het gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen van leerlingen, en bevorderen daarnaast de intensieve samenwerking tussen pro en vmbo. Tijdens de pilot is 40 procent van de leerlingen twee jaar na de instroom naar het vmbo gegaan en ruim 40 procent naar het pro.