USN Skip to Content USN Skip to Footer

Beleidskader inclusief onderwijs aangeboden aan Tweede Kamer

12-08-2024

Afgelopen mei is het Beleidskader: met elkaar voor alle kinderen en jongeren aangeboden aan de Tweede Kamer. Hierin staat welke definitie van inclusief onderwijs de overheid gebruikt, hoe een inclusieve leeromgeving eruit ziet en wat de belangrijkste kenmerken zijn van een inclusieve school. In deze animatievideo krijgt u een indruk van een inclusieve school.

Binnen inclusief onderwijs zijn alle kinderen en jongeren welkom op een school dicht bij huis. Wie je ook bent en wat je talenten ook zijn. Iedereen telt mee, doet mee en is gelijkwaardig. En er wordt samen en van elkaar geleerd. Zo leren kinderen en jongeren dat iedereen verschillend is en leren ze dat ook te respecteren.

Inclusief onderwijs biedt kinderen en jongeren met dezelfde talenten gelijke kansen. Ze kunnen het profiel en de vakken kiezen die ze willen. Zo kan iedereen een baan vinden die bij hem of haar past. Inclusief onderwijs heeft een positief effect op het leren en de ontwikkeling van alle kinderen en jongeren. Het legt de basis voor een inclusievere samenleving.

De overheid streeft ernaar dat in 2035 de meeste scholen de overgang naar inclusief onderwijs hebben gemaakt. Het toewerken naar inclusief onderwijs zal gestimuleerd en gefaciliteerd gaan worden vanuit landelijk beleid. Over toezicht zegt het beleidskader: Inclusief onderwijs vraagt om andere toezichtkaders voor scholen, schoolbesturen, samenwerkingsverbanden en zorgpartijen. In het kader van de beweging naar inclusief onderwijs zal samen met de inspectie worden bezien wat aanpassing van wet- en regelgeving in het kader van inclusief onderwijs betekent voor het toezicht op onderwijs en jeugdhulp/-zorg.

Bron: OCW