erika-fletcher-yfnwgrqi3a4-unsplash

Kinderopvang wil geen ‘schooltje spelen’ voor kleuters

Publicatie:
21 april 2022 - 8:00 uur

Daags voor het commissiedebat in de Tweede Kamer over kinderopvang laat de Brancheorganisatie Kinderopvang weten het geen goed idee te vinden om jonge kinderen ‘leerdoelen’ op te leggen. Kinderen tot 6 jaar moeten kunnen spelen omdat het ze creatief en weerbaar maakt, aldus de brancheorganisatie. Verschillende politieke partijen overwegen een curriculum met leerdoelen in de kinderopvang, net als in het onderwijs. Dit om de kinderopvang te laten bijdragen aan de aanpak van leerachterstanden.

Maar het kinderbrein is niet toe aan ‘schools leren’, ofwel informatie aanbieden en herhalen, zegt voorzitter Felix Rottenberg van de Brancheorganisatie Kinderopvang. ‘Spelen is juist leren. Kinderen van 0 tot 6 leren door te spelen, dat doe je er niet bij. Door ze schools te laten leren, onderbreek je de ontwikkeling van kinderen. Als kinderen spelen, leggen ze het fundament om later op school te kunnen presteren.’

De voorgestelde schoolse aanpak gaat er volgens Rottenberg van uit dat de aangeboden informatie wordt opgepikt door kinderen. Daarmee haal je volgens hem de essentie van spel weg. ‘Kinderen leren door plezier te hebben, niet door toetsing. Onze mensen in de opvang weten heel goed hoe ze dat spel kunnen begeleiden en verrijken en een andere kant op te laten gaan waardoor de kinderen verder kunnen leren.’

Terug naar de lijst

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding