pexels-photo-1449934

In gesprek met ... Joke Hubert

Publicatie:
30 april 2020

Elke week vertelt een van onze bestuursleden hoe de coronacrisis van invloed is op zijn of haar werk als toezichthouder. Deze week is ons bestuurslid Joke Hubert aan het woord en deelt zij haar ervaringen over de invulling van de rol van toezichthouders in deze crisis en de vragen die de heropening van de kinderopvang en basisscholen bij haar oproept.

joke-hubert

Diepe bewustwording van de rol van de toezichthouder

"Vanuit het bestuur van de vereniging wil ik graag vertellen over hoe de coronacrisis van invloed is op mij als toezichthouder binnen de stichting achterhoek VO. En ja, daar zit je dan in je werkkamer. Met zicht op de tuin. Volop zon. Het groen knalt eruit. En de vogels fluiten als nooit tevoren.

Het antwoord is voor mij even simpel als eenvoudig. De diepe bewustwording van de rol van de toezichthouder. Namelijk het toezien op het beleid van het bestuur. Nooit ben ik me zo bewust geworden van die rol als deze week. Het moment van schrijven is na de persconferentie van Mark Rutte waarin hij aangekondigd heeft dat de basisscholen en de kinderopvang weer gedeeltelijk open mogen. De nieuwsrubrieken staan er vol van, want halve dagen naar school. Hoe doe je dat? Hoe laat je kinderopvang aansluiten op de basisschool en de BSO. En wat betekent dat voor de leerkracht die in veiligheid zijn werk wil doen? En voor de leerling? En hoe doe je dat met het halen en brengen van de kleintjes? En spelen kinderen wel of geen rol bij het overbrengen van Corona? En hoe weeg je dat t.o.v. de kwetsbare kinderen waarvoor het zo belangrijk is dat de school weer open gaat? En als de basisscholen open mogen wanneer opent het VO dan haar deuren? En kan dat wel met al die kinderen in het openbaar vervoer?

Zoveel vragen waar ik als persoon wel een mening en een opvatting over heb. En die ik als persoon ook wel uit. Maar nu pas voel ik dat ik met mijn persoonlijke mening, als toezichthouder, niets kan. Simpelweg, omdat ik én niet de dagelijkse contacten heb én niet over de juiste informatie beschik om tot een weloverwogen en gedragen besluit te komen. Dan past het om je persoonlijke mening even voor je te houden.

En dus laat ik me vooral bijpraten over hoe het in de stichting waar ik toezichthouder ben gaat.
In een extra ingelaste RvT vergadering hoor ik hoe het bestuur tot een, toch wel, andere manier van overleggen met haar directie is gekomen. Het op slot gaan van alle scholen is voor iedereen nieuw. Voor zowel het bestuur, de directie en alle medewerkers. En dat betekent dat men elkaar digitaal veelvuldig opzoekt om nieuwe antwoorden te vinden op vragen die nog nooit gesteld zijn. En die voor iedere school ook tot een andere uitkomst zal leiden omdat bijvoorbeeld de gebouwen zo verschillend zijn dat dat alleen al tot een voor iedere school aparte aanpak zal leiden.

En dan hoor ik in de RvT dat de stichting, met al haar medewerkers er nu al in slaagt om structuur in deze nieuwe manier van werken aan te brengen. Zo is er o.a. behoefte aan een aantal centrale kaders. Bijvoorbeeld als het gaat om hoe om te gaan met verlof. En de kwaliteitscommissie kijkt al digitaal mee met de online lessen om zo samen de onderwijskwaliteit te verbeteren en te borgen.
En ik hoor dat zowel medewerkers als leerlingen uitermate gemotiveerd zijn om er met zijn alles iets moois van te maken.

Ik hoor en ik zie dat er de afgelopen weken keihard gewerkt is. En er wordt dagelijks onderwijs gegeven. Daarom besef ik me nu meer dan ooit tevoren dat ik, in vertrouwen, het bestuur haar werk moet laten doen. De wijze lessen die misschien ooit eens ergens getrokken moeten gaan worden doen we als RvT later wel. Als deze Coronatijd achter ons ligt. En dat kan zo maar weer een moment in het voorjaar zijn waarop het nieuwe groen uit mijn tuin knalt en de vogels opnieuw volop fluiten."

Terug naar de lijst

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding