anita-jankovic-162ppyjclxm-unsplash

Het gaat niet goed met het onderwijs in Nederland: Inspectie luidt opnieuw noodklok

Publicatie:
22 april 2021

De conclusie is te trekken uit zowel de Staat van het Onderwijs 2021 als het advies van de Onderwijsraad “Later selecteren, beter differentiëren”.

Volgens de Inspectie van het Onderwijs ontstaat er door de coronacrisis een unieke kans om het onderwijs structureel te verbeteren. Omdat leerlingen en studenten vertraging hebben opgelopen door de coronapandemie is er een inhaalslag aangekondigd. Want al voor de coronacrisis stelde de inspectie herhaaldelijk vast dat jaarlijks duizenden jongeren het risico lopen dat ze de maatschappij in moeten zonder de minimaal benodigde vaardigheden. Als de ambitie van de reparatie is om het onderwijs terug te brengen tot de toestand van vóór 2020, dan zijn te veel leerlingen daar niet mee geholpen. Om ervoor te zorgen dat 2021 bekend wordt als het jaar van de ommekeer, is het nodig dat alle partijen doelgericht en eensgezind samenwerken aan deze opgave.

De onderwijsraad constateert dat het onderwijssysteem op een belangrijk punt faalt: leerlingen krijgen onvoldoende kans op onderwijs dat recht doet aan hun capaciteiten en ontwikkeling.
De coronacrisis versterkt dit. Nederland doet hiermee al jaren leerlingen tekort en de economie en samenleving lopen talent mis.

Deze constateringen zijn niet nieuw zijn. Al jaren geeft de Onderwijsinspectie aan dat een steeds groter worden percentage kinderen niet de minimaal benodigde vaardigheden behaalt. En het idee van de Onderwijsraad voor een driejarige brugklas lijkt erg op eerdere initiatieven zoals basisvorming en van, nog eerder, de middenschool.
Blijkbaar lukt het niet structureel iets te veranderen aan de kansenongelijkheid en niveaudaling. En dat is echt zorgelijk.

In haar column in de Volkskrant van 20 april schrijft Aleid Truijens: “Bestrijding van kansenongelijkheid begint hiermee: zorg dat alle kinderen weer meer leren, en dat ze tenminste het basisniveau halen in lezen, schrijven en rekenen. Luid als overheid niet jaarlijks via de inspectie dramatisch de noodklok, maar dóé iets tegen de neergang.”
Op stelselniveau heeft u als toezichthouder niet zoveel invloed, op uw eigen instelling wel.

Download hieronder het advies van de Onderwijsraad en de Staat van het Onderwijs 2021

Terug naar de lijst

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding