charles-deluvio-hhvtuetr3ky-unsplash

21.000 leerlingen doen aanbevelingen voor onderwijs op afstand

Publicatie:
18 december 2020

21.000 leerlingen doen aanbevelingen voor onderwijs op afstand

(bron: https://www.vo-raad.nl/nieuws/21-000-leerlingen-doen-aanbevelingen-voor-onderwijs-op-afstand)

Een goede (thuis)werkplek en (individuele) aandacht voor hulpvragen van de vakdocent. Dit zijn belangrijke factoren om de leermotivatie bij leerlingen hoog te houden tijdens onderwijs op afstand. Gemiddeld genomen zijn de leerlingen tijdens de schoolgebouwsluiting in het voorjaar voldoende gemotiveerd geweest om thuis te leren, maar een forse groep leerlingen (27%) scoort lager omdat ze geen goede thuisleerplek hebben. Ook de motivatie van havo- en vwo leerlingen in de bovenbouw vraagt extra aandacht in tijden van afstandsonderwijs. Dat blijkt uit een onderzoek van Femke Geijsel (Radboud Docenten Academie), Tessa Jenniskens en Annemarie van Langen (KBA Nijmegen) onder 21.955 leerlingen.

Dat het vragen om de mening en inzichten van leerlingen loont, blijkt ook weer uit dit onderzoek. Leerlingen kunnen zelf heel goed aangeven wat wel en niet goed gaat en welke hulpbehoeften er zijn bij het volgen van les op afstand. De ruim 70 scholen die deelnamen aan het onderzoek kregen inzicht in de motivatie van hun leerlingen tijdens de lockdown vanaf maart, in mogelijke verbeteringen, en een benchmark. Op verzoek van de VO-raad formuleerden de onderzoekers schooloverstijgende aanbevelingen. Juist nu de scholen voor een groot deel van de leerlingen opnieuw over moeten gaan op afstandsonderwijs, zijn de ervaringen uit het voorjaar belangwekkend.

Lees hier het volledige rapport en de bijlage:

Terug naar de lijst

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding