Leergang ‘De startende toezichthouder in onderwijs en kinderopvang’
Het toezichthouderschap is een vak met vele dimensies.
Leergang voor de voorzitter
Aan toezichthouders worden tegenwoordig hoge eisen gesteld. Dit geldt des te meer voor de voorzitter van de raad van toezicht.
Ontwikkeling van toezichtsfilosofie, visie en kader
Het hebben van een gezamenlijke visie op toezichthouden als raad van toezicht is essentieel om juist de dagelijkse praktijk van toezichthouden consistent uit te voeren.
Toezien op onderwijskwaliteit (PO en VO)
Van de moderne toezichthouder wordt verwacht dat hij zicht heeft op kwaliteit in het primaire proces.
Proactief toezichthouden
Hoe kun je signalen in het bestuur en in de organisatie goed inschatten en daarmee escalaties voorkomen?
Ethiek van governance en governance van ethiek
Bij maatschappelijke organisaties hangt ethisch beleid nauw samen met de visie op de rol en positie van de organisatie in de samenleving en de consequenties daarvan voor de strategie en het dagelijks functioneren.
Toezien op digitalisering, privacy en veiligheid
De wereld van het onderwijs zal in de komende tien jaar meer gaan veranderen dan ooit.
Financiën voor de niet-financiële toezichthouder
Veelal is er binnen de raad van toezicht een financieel specialist die zich met het domein Financiën bezighoudt.
Waardegedreven toezicht
In het visierapport van onze organisatie ‘Beter toezien’, schetst de commissie onder leiding van Hans Boutellier, wetenschappelijk directeur van het
Verwey-Jonker Instituut en hoogleraar Veiligheid & Veerkracht aan de Vrije Universiteit, een principieel ander perspectief op toezichthouden in onderwijsinstellingen.