sharon-mccutcheon-h5mml4alw0e-unsplash

Leerlingen verplicht uit de kast laten komen onaanvaardbaar

Publicatie:
08 april 2021

De onderwijsinspectie gaat onderzoek doen naar de reformatorische Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem. Aanleiding is een artikel in NRC Handelsblad, waarin oud-leerlingen vertellen dat ze gedwongen zijn hun homoseksuele gevoelens ‘op te biechten’ aan hun ouders, terwijl ze daar zelf niet aan toe waren. Demissionair minister van Onderwijs Slob noemt dit ‘absoluut onaanvaardbaar’.

Slob laat weten dat de inspectie de verhalen in het artikel ‘zorgelijk’ vindt en ze zeer serieus neemt. ‘De inspectie neemt contact op met het bestuur van de school en bekijkt welke acties vanuit haar toezicht noodzakelijk zijn.’ Ook de Tweede Kamer reageerde boos op het artikel in de NRC. De oud-leerlingen zeggen in de krant dat ze de keuze kregen om het zelf aan hun ouders te vertellen, of dat de school dat zou doen. ‘Je ouders staan al bij de balie’, kregen ze te horen. Toen ze in paniek raakten en weg wilden, draaide de zorgcoördinator de deur van de kamer op slot. Het Gomarus wijst het praktiseren van homoseksualiteit op bijbelse gronden af.

Ongeacht de bijbel, scholen moeten aandacht besteden aan (gender)diversiteit, zowel in het voortgezet - als het basisonderwijs. Kenniscentrum voor seksualiteit Rutgers heeft onderzocht in hoeverre bijvoorbeeld basisscholen zich daar inderdaad aan houden. Volgens het centrum geeft 98 procent van de basisscholen seksuele voorlichting. Maar een derde van die scholen besteedt niet specifiek aandacht aan seksuele diversiteit, zoals bijvoorbeeld homoseksualiteit, terwijl dat wel moet. Scholen zijn sinds 2012 verplicht hier les over te geven en dat op een respectvolle manier te doen.

Rutgers deed een peiling onder ruim vierhonderd scholen, maar kan geen duidelijke reden aanwijzen voor het achterblijven van seksuele diversiteit in de lesprogramma’s. Religieuze overtuiging zou een reden kunnen zijn om seksuele diversiteit niet te behandelen. Andere redenen kunnen bijvoorbeeld zijn dat ouders zulk onderwijs niet willen, of leraren die zelf het thema ongemakkelijk vinden.

Voor het voortgezet onderwijs heeft het COC in november vorig jaar een checklist voor lhbti-acceptatie op scholen gelanceerd. Hiermee kunnen leerlingen, studenten, docenten en schoolleiders toetsen of hun school op een goede manier werkt aan lhbti-acceptatie. Het COC ontwikkelde de checklist samen met scholieren. Centraal in de aanpak staan de ‘gender & sexuality alliances’: deze gsa’s zijn leerlingenclubs die aan de hand van de checklist bepalen hoe hun school scoort en kijken hoe het beter kan.

Ze gaan bijvoorbeeld na of hun school genoeg steun biedt aan lhbti-leerlingen en of er in de klas aandacht is voor seksuele en genderdiversiteit. Meer en betere aandacht voor acceptatie op school is volgens het COC belangrijk omdat lhbti-scholieren tot vier keer vaker dan gemiddeld gepest worden. Daarnaast is op scholen het woord ‘homo’ het meest gebruikte scheldwoord.

Terug naar de lijst

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding